تبیان، دستیار زندگی
سالروز درگذشت چارلز اسپنسر چاپلین span style="background-color: #ffffff">» enter" dir="rtl" style="text-align: center; line-height: 150%; margin: 6 40"> بزرگترین نابغه ی سینمای كمدی جهان مرگ چاپلین در واپسین روزهای سال 1977 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 5 ماه 1382

« در سالروز درگذشت چارلز اسپنسر چاپلین

span style="background-color: #ffffff">»

enter" dir="rtl" style="text-align: center; line-height: 150%; margin: 6 40">

بزرگترین نابغه ی سینمای كمدی جهان

مرگ چاپلین در واپسین روزهای سال 1977 مسلما نمی تواند مرگ سینمای كمدی باشد ولی به طور حتم شكل كمدی خاص چاپلین برای همیشه با او از میان رفت.

پنج شنبه 5 دی ماه برابر با 25 دسامبر مصادف با سالروز چارلز اسپنسر چاپلین ( 1977-1889) بازیگر، فیلمساز، تهیه كننده فیلمنامه نویس و آهنگساز انگلیسی – امریكایی است.

بنا به بررسی بخش تحقیق و گزارش های هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) چاپلین در خانواده فقیری به دنیا آمد و در سالهای آغازین جنگ جهانی اول 1913 به دعوت مك سنت وارد حیطه سینما شد. چاپلین در آن زمان، به بازیگری در تماشاخانه ها مشغول بود.

نخستین فیلم چاپلین، « امرار معاش» نام دارد و در شرایطی به روی پرده ی سینماها رفت كه دنیا، در اندوه جنگی جهانی به ماتم نشسته بود و شرایط ملال آور آن دوره فرصت لازم را به چاپلین می داد تا با حركات ابداعی و طنزی شیوا در دل تماشاگران جا بگیرد.

چاپلین در نخستین مأمن خود استودیو كی استون نزدیك به سی و پنج فیلم تهیه كرد كه از آنها می شود به قهرمان سینما و عشق پنچر شده اشاره كرد.

از سال 1916 چاپلین در مؤسسه فیلم اسانی 14 فیلم می سازد كه از میان آنها ولگرد، بانك و شغل جدید از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

سرفصل عمده سینمای چاپلین ساختن فیلم های سمسار، خیابان آرام و مهاجر می باشد و نیز حادثه بزرگ سینمای كمدی سال 1918 نمای دو فیلم پیش فنگ و زندگی سگی بود.

چاپلین در 1921 نخستین فیلم بلندش، پسر بچه و جویندگان را در 1925 ساخت.

بعدها با ورود صدا به سینما در سال 1927 دوره دوم فعالیت هنری چاپلین آغاز شد. چاپلین در 1928 پس از تفكر و تفحصی 3 ساله فیلم سیرك را كارگردانی كرد.

روشنایی های شهر 1931 نخستین فیلم چاپلین در دوران نو ظهور بود. ابتكار چاپلین در این فیلم تصنیف موسیقی متن بود.

چاپلین عصر جدید را در بحبوحه بین دو جنگ اول و دوم جهانی كارگردانی كرد.

دیكتاتور بزرگ را در 1940 كارگردانی كرد این فیلم درباره استبداد هیتلر ساخته شده است او در 1952 لایم لایت را كارگردانی كرد.

در سلطانی از نیویورك 1957 چاپلین برداشت هایش از صحنه سیاست مك كارتی را تصویر می كند.

عاقبت كار هنری چاپلین با كارگردانی كنتی از هنگ كنگ 1967 به خط پایان می رسد.

نامه چاپلین به دخترش